در رابطه به تقبيح بازگردانيدنِ اجباری و تهديد به زندانی ساختنِ پناهجويانِ افغان در ايران
اتحاديهء انجمنهای افغانها در هالند اتحاديهء انجمنهای افغانها در هالند

 

اعلاميهء

اتحاديهء انجمنهای افغانها در هالند

 

در رابطه به تقبيح بازگردانيدنِ اجباری و تهديد به زندانی ساختنِ

پناهجويانِ افغان در ايران

 

مقامهای رژيم آخوندی جمهوری اسلامی ايران با وِِقاحت بينظيری اخيراً هُشدار داده اند، که آن دسته از پناهجويان افغان را که دارای مجوز قانونی نيستند، در صورتِ تداوم اقامت غيرِقانونی در ايران، دستگير و تا پنجسال در اردوگاههای اقامت اجباری زندانی خواهند کرد.

 

در قبالِ اين خبر تکاندهنده، واکنشهای گوناگونی به مشاهده رسيد. مقامهای دولت اسلامی افغانستان منحيث شريکِ اين قضيه، علیرغم آنکه با امضای پروتوکول سه جانبهء(سازمان ملل متحد، دولت اسلامی ايران و دولت اسلامی افغانستان) بازگردانيدنِ پناهجويان را پذيرفته و به آن مُهر تأييد گذاشته است؛ اما، تحت فشارِ جامعهء مدنی و روشنفکری افغانستان از يک طرف و عدم توانايی حلِ جاگزينی مجددِ شهروندان بازگردانيده شده و فراری اين کشور از جانب ديگر، فريادهای فريبنده و دروغين را سر داده و اشک تمساح ميريزند.

 

روشنفکران افغان، به ويژه آنانی که طعم تلخ روزگار را چشيده اند و دشواریهای روزافزون غربت را درک و لمس مينمايند، اين عمل جمهوری اسلامی ايران را به ويژه در چنين سرمای زمستان که شهروندان افغانستان خود در فقر و تنگدستی جانکاه، بيکاری، بيماری، بیخانمانی و صدها دشواری ديگر دست و پا ميزنند و سرگردان اند، شديداً تقبيح و محکوم مينمايند.

 

جمهوری اسلامی ايران، که طرح اخراج دسته جمعی پناهنده گان افغان را از بهارِ سال جاری خورشيدی آغاز نموده است، با دريغ که با صدها پناهجوی افغان با خشنترين و غيرِانسانی ترين شيوه ها برخورد نموده، کودکانِ افغان را از ادامهء تحصيل محروم گردانيده، با ضرب و شتم هزاران پناهجوی افغان را دستگير و روانهء افغانستانِ کاملاً ناامن نموده است.

 

رژيمِ اسلامی ايران با "اخوت اسلامی" بالای پناهنده گان افغان در مرز آتش گشوده، کارگران افغانی را از بالای ساختمانها پرتاب نموده، عبور و مرور افغانها در داخل شهرهای ايران را محدود ساخته است؛ حق تجمعِ بيش از يک نفر را برای آن ها ممنوع اعلام داشته و در مجموع يک فضای اختناق و دهشت را بر اينان تحميل نموده است.

 

اتحاديهء انجمنهای افغانها در هالند، منحيث خانوادهء مشترک افغانها در اين کشور اين طرح غيرِانسانی و غيرِعادلانهء جمهوری اسلامی ايران در قبال پناهجويان افغان را، شديداً تقبيح نموده و همبسته گی خود را با همهء نهادهای مدافع حقوق پناهنده و حقوق بشر اعلام داشته و مصمم است، به خاطر جلوگيری از اين عمل خلافِ نورمهای پذيرفته شدهء جهانی در امورِ پناهجويان، که در عين حال در مغايرت با احکام دين مبين اسلام و نورمهای اخلاقی انسانی از جانبِ جمهوری اسلامی ايران نيز ميباشد، به مبارزه و تلاش خسته گی ناپذير خود دوشادوش ساير نهادهای مدافع حقوق انسان ادامه داده و صدای برحق پناهنده گان افغان مقيم ايران را به گوش جامعهء جهانی برساند.

 

                                                                        هيأت رهبری اتحاديهء انجمنهای افغانها در هالند

 

 


January 14th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها